fredag 4. september 2015

Grove hveteboller

Siden det er fredag så må vi jo ha litt kos. Og siden vi har en pause i lavkarbo siden vi har så mye poteter liggende etter høstingen så unner vi oss litt boller i dag. :)
Jeg laget de litt grovere denne gangen. Og litt mindre sukker.
Oppskriften er som følger:

800g hvetemel
200 g sammalt hvete
150 gram sukker
1 egg
1/2 liter melk
2 ts kardemomme
150 gram smør
1/4 ts salt
50 gram gjær

Blander alt utenom smør i en bolle og elter det i ca 10 minutt. Så tilsetter du smøret og elter i nye 10 minutter.
Så lar du de heve i 1,5 time. Lag så noen pølser eller emner og del opp til boller. Jeg fikk 16 stk.


Så lar du de heve i nye 30 minutter mens ovnen varmer seg opp til 225 grader.


Jeg penslet bollene med ett egg som var pisket med 1 ts vaniljesukker, den ekte typen, ikke den kunstige til freia.


Etter ca 10 minutt i ovnen var de ferdige. Knall gode, og mektige. Og akkurat søte nok til at de lett kan spises uten noe på men også brukes som for eksempel hamburger brød eller "skive".

Fikk litt ånden over meg nå, så kansje jeg lager noe mer godt i helgen. Nå har jeg jo ferie så noe må jeg jo gjøre på mens jeg venter på at jeg skal på jakt. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar