tirsdag 15. september 2015

Soppstuing

Noe av det beste jeg vet er sopp stuing, lager det uheldigvis for sjelden, men sikkert derfor det alltid faller i smak. Det er utrolig mektig da, og smaker altid forskjellig, alt etter hva jeg lager det til. Men her er grunn oppskriften.
Først steker jeg oppskjært sopp i ca 50 gram smør, 1-1/2 chilli alt etter hvor sterk du vil ha den og 1 liten hvitløk. Steker det til smøret har trekt inn i soppen og vesken er borte.



Så tilsetter jeg en liten boks med fløte, jeg bruker kremfløte, men matfløte går selvfølgelig også. Og så 2 ss med sæterrømme.
Dette lar jeg koke under omrøring på litt over middels varme til det blir tykt. Så tilsetter jeg kraft av det vi har av kjøtt til og lar det små koke til det er tykt igjen, kan fort skille seg, men smaker godt for det :)  Man kan også ha kun ris til. Da blir det en god vegetar rett.


 Idag hadde vi skinkesteik og nypoteter til, og restene fikk Kristina med seg til lunsj på skolen. Smakte himmelsk og er utrolig mektig.


Og nå som det bare er få dager til jeg reiser på jakt, kan det jo hende at det blir vilt til sopp stuingen neste gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar