tirsdag 4. august 2015

Epler, sure og små!


Her er en liten oppdatering på eplene i Hagen. Det er vannvittig med frukt i år! Vi har to epletrær som er både krokete og bøyd. De har blitt litt satt til side de siste årene og ingen har gjort noe med dem. Untatt hjort som driver å trasker rundt i skogen. Denne nyter de modne eplene!
Legger ved et kornett bilde bare for morro skyld.

Men i vår tok jeg med meg klippesaksen, fast bestemt på å klippe vekk mer enn det som kanskje trengtes! Og mange klipp senere var jeg fornøyd. Da hadde jeg tatt vekk de døde, syke og knekte greinene. Jeg er ingen eplebonde fra Hardanger, men noe rett må jeg ha gjort! 

Her er bildet over hvor langt de er kommet i gang i sommer. Vi gleder oss til de blir moden. Da skal de nytes som nyplukket, i eplepai og kanskje eplemos eller syltetøy! 

Har du noe ritual du har med epletrærne?  Og hvordan får du frem de beste eplene? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar